ایران دریلینگ: شرکت پتروپارس در بیانیهای با تاکید بر این که هرگز دکل هندی جایگزین دکل ایرانی سحر ١ نشده است، اعلام کرد: شرکت حفاری شمال با پیش پرداخت ١١٠ میلیون دلاری پتروپارس توانست دو دکل سحر ١ و سحر ٢ را از چین خریداری کند. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از سایت شانا، انتشار گسترده بعضی مطالب خلاف واقع ازسوی یکی از پیمانکاران شرکت پتروپارس و اصرار بر آنها در روزهای اخیر سبب شد برای روشن شدن پارهای از موضوعها، پتروپارس بیانیهای را صادر و در باره مطالب منتشر شده علیه این شرکت، شفافسازی کند.
در این بیانیه که نسخهای از آن در متن زیر قرار گرفته، آمده است:
شرکت پتروپارس به عنوان نخستین و بزرگترین پیمانکار عمومی وزارت نفت، همواره با تکیه بر دانش و توان داخلی، فرمایشهای مقام معظم رهبری را نصبالعین خود قرار داده و در جبهه اقتصادی کشور برای توسعه میدانهای مشترک گازی حضور فعال و تعیین کنندهای داشته است. پتروپارس همواره از ورود به حواشی و تنازعات رسانهای پرهیز کرده است و حداکثر توان خود را برای به ثمر نشستن پروژههای پارسجنوبی صرف میکند تا سهم ناچیزی در صیانت از حقوق ملت شریف ایران داشته باشد. موید این موضوع، حاضر نشدن و انتشار مستمر تصاویر و مصاحبههای مدیران این شرکت در رسانههای شنیداری و دیداری است. به اعتقاد مدیران این شرکت، حتی از زمان اندک ثبت یک تصویر یا مصاحبه نیز باید برای مقابله با تحریمهای ظالمانه در رقابت نابرابر با رقیبان استفاده و از اتلاف توان اجرایی کشور پرهیز کرد.
اتخاذ این رویکرد منجر به افزایش برداشت از مخزن پارسجنوبی پس از چند سال توقف شد و اکنون فاز ١٢ پارسجنوبی به عنوان بزرگترین پروژه تاریخ کشور به دست توانمند فرزندان کشور توانسته است از مرز تولید روزانه ٢ میلیارد فوت مکعب گاز از سه سکوی دریایی عبور کند و سهم موثری در تامین گاز موردنیاز کشور، بویژه در زمستان داشته باشد. متاسفانه انتشار گسترده بعضی مطالب خلاف واقع ازسوی یکی از پیمانکاران شرکت پتروپارس و استمرار و اصرار بر آنها در روزهای اخیر سبب شد تا برای شفاف شدن پارهای از موضوعها، موارد زیر به اطلاع اصحاب رسانه و ملت فهیم ایران اسلامی برسد:
١- شرکت پتروپارس در مگاپروژههای ملی جایگزین شرکتهای معتبر بینالمللی شد که یکی پس از دیگری پروژههای صنعت نفت را به امید ضربه زدن به ایستادگی ملت ایران ترک کردند. این شرکت همواره با اتکا به اقتصاد مقاومتی، سعی در حمایت از پیمانکاران و تولیدکنندگان داخلی داشته و همسو با این اهداف اقدامهای بیشماری انجام داده است که از نظر متخصصان و مطلعان این حوزه پوشیده نیست. در این نوشتار تنها به بیان یکی از آنها اکتفا میشود. شرکت پتروپارس در سالهای ١٣٩٠ و ١٣٩١ با امضای ٢ قرارداد اجاره سه ساله، حدود ٢٥ درصد قیمت دکل سحر ١ (٤٠ میلیون دلار) و حدود ٤٠ درصد قیمت خرید دکل سحر ٢ (٧٠ میلیون دلار) را به شرکت حفاری شمال پرداخت تا این شرکت ایرانی بتواند دو دکل یاد شده را از چین خریداری کند. در واقع پتروپارس ١١٠ میلیون دلار به شرکت حفاری شمال پیش پرداخت کرد تا پس از آوردن دکل و آغاز حفاری، از محل اجاره دو دکل و در طول سه سال قرارداد، این مبلغ بازپرداخت شود. با این قرارداد حفاری شمال صاحب دو دکل حفاری دریایی و نیز دو قرارداد سه ساله اجاره (برای بازپرداخت ١١٠ میلیون دلار دریافتی) شد که بهترین نمونه حمایت از شرکتهای داخلی است.
٢- دکل حفاری سحر ١ پس از پایان عملیات در فاز ١٢، در فاز ١٣ پارسجنوبی به کار گرفته شد. کارفرمای پتروپارس در این پروژه (شرکت پترو پایدار ایرانیان وابسته به سپانیر) است که به دلیل مشکلاتی موفق به پرداخت هیچ یک از صورت حسابها نشده است. مطالبات شرکت پتروپارس از بابت این صورت حسابها بیش از ١٠٠ میلیون دلار (حدود ٣٥٠ میلیارد تومان) است. تشدید معضلات مالی و حجم بالای بدهی، پتروپارس را مجبور به تعلیق عملیات حفاری فاز ١٣ کرد که این موضوع منجر به توقف عملیات حفاری سحر ١ شد.
٣- قرارداد دکل حفاری سحر ١ برای سه سال میان شرکت پتروپارس و شرکت حفاری شمال امضا شد و در تاریخ هفتم ژانویه ٢٠١٥ (١٧ دیماه ١٣٩٣) پایان یافته است. پتروپارس چند ماه پیش از این تاریخ امکان توقف فعالیت و ترخیص دستگاه یاد شده را در موعد قراردادی به حفاری شمال یادآور شد. برهمین اساس، مطابق قرارداد دو طرف، پیش از ١٧ دی ماه، آخرین ابلاغ به حفاری شمال داده شد و به دنبال آن پس از ایمنسازی چاه در دست حفاری، عملیات متوقف شد. اقدامهای تکمیلی برای تخلیه وسایل و ترخیص پیمانکاران خدمات حفاری در جریان است.
٤- قراردادهای اجاره دکل حفاری ٨ Abanو دکل حفاری سحر ١، دو قرارداد به طور کامل مجزا و مستقل از یکدیگر است که یکی از آنها با شرکت هندی Aban و دیگری با شرکت حفاری شمال در تاریخهای متفاوت منعقد شدهاند و هیچکدام جایگزین دیگری نشده است. رفتار پتروپارس با هر دو پیمانکار براساس مفاد قرارداد دو طرف بوده است. دکل حفاری ٨ Aban هماکنون در فاز ٢٣ پارسجنوبی مستقر است که با توجه به مشکلات مالی با کارفرمای این پروژه (شرکت پتروسیا آریا، وابسته به سپانیر) ابلاغ توقف عملیات داده شده است و به زودی پس از تکمیل کار در دست انجام و ایمنسازی چاه از میدان خارج میشود.
٥- دکل سحر ١ از لحاظ کیفیت طراحی و ماشینآلات نصب شده در آن در سطح پایینتری نسبت به دکل ٨ Aban قرار دارد، به طوری که بازدهی و کارایی کمتری را نسبت به دکل ٨ Aban دارد. آمار ثبت شده حاکی از آن است که زمان از دست رفته برای تعمیرات دکل حفاری سحر ١ بسیار بیشتر از دکل ٨ Aban است که مجموع این موارد سبب افزایش هزینه حفاری با دکل سحر ١ میشود. پتروپارس آمادگی دارد اسناد و مدارک متقن را به مراجع صالحه برای مقایسه هزینه حفاری با هر یک از این دو دکل ارائه کند.
٦- نرخهای اعلام شده ازسوی حفاری شمال برای دستگاههای سحر ١ و ٨ Aban خلاف واقع است. این شرکت آمادگی دارد مستندهای مربوطه را به مراجع ذیصلاح ارائه کند.
٧- در پروژه فرزاد A شرکت پتروپارس هنوز موفق به دریافت مطالبات خود از شرکت ملی نفت ایران نشده است تا بتواند بدهی مربوط به حفاری شمال را که حدود ٢٠ درصد صورت حسابها است، تسویه کند. در این باره گفتگوها و جلسههای متعددی با شرکت ملی نفت ایران برگزار شده است و قول مساعد برای پرداخت مطالبات داده شده است. در پایان، شرکت پتروپارس ضمن اظهار تاسف از رعایت نکردن اخلاق حرفهای از سوی یکی از پیمانکاران این شرکت و محفوظ دانستن حق خود در پیگیری قضایی مطالب خلاف عنوان شده، از همه دلسوزان صنعت نفت انتظار دارد با اتکا به خداوند متعال و رعایت اخلاق اسلامی، تلاش خود را به اعتلا و سربلندی میهن اسلامی معطوف کنند.
کد خبر : 550
ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir